SKOLAN GÖR MEJ TOKIG

Ännu en morgon med stress , yngsta tjejen sprang ifrån sin mobil så den fick jag åka ner till skolan med. Hon måste ha den med för den larmar när hon ska ta sitt penicillin vilket är flera ggr om dan ,suck.
Passade på att ringa skolverket när jag ändå va uppe tidigt för att kolla med dom hur man går till väga i yngsta sonens tyska fall. Han läser tyska på högstadiet i åttan och läraren är rent ut sagt otrevlig mot ungarna , åtminsrone vissa. Läraren har redan efter några veckor talat om för min son att han inte kommer att få betyg till jul vilket är märkligt då dom dessutom har rätt till extra stöd om dom liger efter  dessutom har den här tyska gruppen reducerats kraftigt i form av avhopp till nåt dom kallar språkverkstad sv o. eng som faktiskt i första hand är till för dom elever som inte har tillräckliga kunskaper i dessa ämnen för att få godkänt , man får inget betyg i detta.Dom elever som hoppat av har gjort det pga läraren vilket är helt vansinnigt. Om barnen efter gymnasiet vill söka högskola så måste dom ha betyg i alla ämnen även språkvalet. Min sons tyska lärare tycker att oliver ska ha språkverkstad i stället för tyska men han har vg i både sv o. eng så det tycker inte vi och i går så pratade han med rektorn och talade om hur han kände för den här läraren och då tyckte hon att han skulle ha so i stället för språket , vilket alternativ !!Visserligen ligger han inte bra till i so men då ska han ju få stöd i det eller så får han helt enkelt skärpa till sej bara det är ju inga konstiga ämnen.
Varför måste eleverna flytta sej och välja bort ett valt språk som dom har rätt att lära sej , varför kan man inte flytta på lärare i stället och se över kompetensen och kanske ha lite koll så man faktiskt har lärare som gillar att jobba med barn. 
Det här är ju tyvärr inte första gången nåt sånt här händer i Knivsta, i våras slutade vår äldsta dotter 9an och två veckor innan nationella proven i matte så talar läraren om för oss att hon inte kommer få betyg i ämnet. Jag kopplade in mina föräldrar som är gamla lärare mamma mellanstadie och pappa ma o. kemi lärare högstadiet dom hjälpte henne under dessa två veckor och hon själv var jätte duktig och repeterade 30min om dan och så klarade hon nationella också hon skrev vg men inte var det tack vare skolan . Det visade sig att berörd lärare hade tryckt ner henne så fruktansvärt att hon tappat tron på sina kunskaper . Båda mina  föräldrar sa att kunskaperna fanns där men inte självförtroendet att använda dom. Hur i hvete kan man bara ha lärare som trycker ner sina elever på det sättet, hon hade till och med talat om för hela klassen att hon inte gillade att undervisa utan att det var ju bara ett jobb. Dottern klarade i alla fall sitt betyg och kom in på gymnasiet, tack o lov.
Summan av kardemumman står ju svart på vitt i dagens Uppsala nya att Knivsta skolor är sämst!


Kommentarer
Postat av: eVis eVis

Jag blir så förbannad när jag läser sånt där ... jag hatar att vi föräldrar ska behöva slåss för våra barns rätt till kunskap! va e de för system? O vad händer med alla de barn vars föräldrar kanske inte kan, orkar eller har möjlighet att slåss för sina barns kunskap! Inte undra på att det är så mycket kriminalitet bland de yngre idag jämnfört med hur det var för 20-30 år sedan ... (finns säkert andra bidragande orsaker oxå)



Kram

www.evisevis.blogg.se

2008-10-09 @ 15:20:19
URL: http://evisevis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0